مسجد حاج رجبعلی تهران ، از بناهای مهم تاریخی تهران است. با مطالعه پلان مسجد حاج رجبعلی می توان فهمید که این بنا دارای ویژگی های خاصی است که آن را از بناهای مشابه خود متمایز می کند. ساختمان اولیه مسجد در سال 1215 توسط استاد رستم معمار ساخته شد. در انتهای این بخش امکان دانلود نقشه اتوکد مسجد حاج رجبعلی تهران قرار داده شده است و نما و برش و پلان مسجد حاج رجبعلی در قالب اتوکد ارایه شده است.

تاریخچه معماری و بررسی پلان مسجد حاج رجبعلی تهران

مسجد حاج رجبعلی در یکی از مناطق قدیمی تهران به نام درخونگاه در محله سنگلچ قرار گرفته است. از کتیبه های کاشیکاری مسجد چنین استفاده می شود که مسجد درسال 1261 و 1262 قمری ساخته شده است. که البته این تاریخ نشان دهنده سال اتمام کار ساختمانی مسجد را نشان می دهد. این مسجد که در دوره قاجار ساخته شده است نشان دهنده تداوم طرح کلی مساجد صفوی است. با توجه به پلان مسجد حاج رجبعلی ، بنا دارای سه ورودی است. درآیگاه فرعی به صحن و درایگاه اصلی به شبستان مسجد جدید راه دارد. همچنین ورودی دیگری در ضلع غربی ورودی فرعی دیگری است که بعدا ایجاد شده که به داخل حیاط باز می شود و هم اکنون نیز مورد استفاده مردم است.

کارکرد بنا با توجه به پلان مسجد حاج رجبعلی

علاوه بر کارکرد مسجد، این بنا به عنوان محل تدریس علوم دینی نیز کاربرد داشته است. ویژگی بسیار جالب و در نوع خود خاص بنا، سوار شدن گنبد روی قاعده بیضی شکل است که در این دوره ساخته شده است. وجود چاه قرآن در مسجد حاج رجبعلی نیز از ویژگی های خاص این بنای تاریخی است، زیرا در ساخت مساجد احداث چاه قرآن کمتر مورد توجه بوده است. طرح کلی مسجد نیز سه ایوانی است به طوری که ایوان اصلی رو به قبله و متصل به گنبدخانه و در محور اصلی مسجد قرار دارد و دو ایوان کوچکتر در محور فرعی مسجد احداث شده است. در سمت شمالی مسجد یک مهتابی احداث شده بود و در مجاورت ضلع شرقی مسجد خانه ای کوچک با حیاط مرکزی وجود دارد که در میان اهالی به خانه میراب معروف است.

*** همچنین برای دانلود نقشه بناهای مهم تاریخی از معماری اسلامی ” اینجا کلیک “ کنید ***

دانلود پلان مسجد حاج رجبعلی ؛ نقشه اتوکد مسجد حاج رجبعلی تهران

مطالعه معماری مساجد به عنوان کاربری هایی که بسیار مورد توجه معماران سنتی بوده اند برای شناخت هرچه بیشتر معماری اسلامی حائز اهمیت است. با اینکه ساختار کلی مساجد در دوره های مختلف از ثبات نسبی برخوردار است ولی باز هر مسجد در دل خود نوآوری هایی دارد که قابل مطالعه و بررسی است. در این بخش شما با دانلود نقشه اتوکد مسجد حاج رجبعلی تهران شما می توانید به راحتی و بدون نیاز به برداشت بنا، نما و برش و ساختار پلان مسجد حاج رجبعلی را تحلیل کنید و جزییات معماری این بنا را بهتر دریابید.

پلان مسجد حاج رجبعلی ؛ دانلود نقشه اتوکد مسجد حاج رجبعلی تهران DWG
پلان مسجد حاج رجبعلی ؛ دانلود نقشه اتوکد مسجد حاج رجبعلی تهران DWG

دانلود پلان مسجد حاج رجبعلی تهران

نقشه اتوکد مسجد حاج رجبعلی تهران شامل نما ، برش و پلان پلان مسجد حاج رجبعلی

برای خرید فایل پلان مسجد حاج رجبعلی تهران روی دکمه پرداخت و دانلود کلیک کنید.

راهنمای پرداخت و دانلود فایل

پلان مسجد حاج رجبعلی ؛ دانلود نقشه اتوکد مسجد حاج رجبعلی تهران DWG

فایل پلان مسجد حاج رجبعلی ؛ دانلود نقشه اتوکد مسجد حاج رجبعلی تهران توسط موسسه آکادمیکال ویرایش و جمع آوری شده است. این فایل قابل ویرایش و چاپ بوده و از اجزا و آبجکت های آن می توانید برای پرزانته طرح های حرفه ای و پروژه های دانشجویی خود استفاده کنید. همچنین موسسه آکادمیکال در زمینه های ذیل آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با ما تماس بگیرید.