ساخت مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان در دوره حکومت محمدشاه قاجار آغاز شد و در اوایل حکومت ناصرالدین‌شاه پایان یافت. مسجد و مدرسه آقابزرگ مجموعه ای با ارزش از عناصر معماری و تزییناتی است. این بنا ترکیبی از حجم‌ها و اندام‌های متناسب است و شامل سردر و هشتی ورودی، صحن مرکزی، مقصوره و شبستان‌ها می شود. در طرح مدرسه آقا بزرگ کاشان از گودال باغچه و بادگیر استفاده شده است که نشان دهنده توجه به مسائل و عناصر اقلیمی است. در این بخش برای آشنایی بیشتر با مجموعه تاریخی آقا بزرگ کاشان، فایل اتوکد مسجد مدرسه آقابزرگ شامل نما ، برش و پلان مسجد آقا بزرگ ارایه شده است که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

تاریخچه و مشخصات معماری مسجد مدرسه آقابزرگ کاشان

این بنا روی آثار باقی مانده از زلزله ۱۱۹۲ قمری ساخته شده است، به ویژه شبستان چهل ستون مسجد در جبهه شمالی به احتمال زیاد بر روی بقایای مجموعه خانقاه، مسجد، مقبره و مدرسه خواجه تاج الدین ( متعلق به اواسط سده نهم هجری قمری ) ساخته شده است. تلفیق این شبستان با مسجد و مدرسه‌ای که بعدها در کنار آن ایجاد شد، از نمونه های ترکیب دو کاربری مسجد و مدرسه باهم است که در نقشه اتوکد مسجد مدرسه آقابزرگ این هماهنگی قابل تحلیل و بررسی است.

تحلیل معماری مسجد مدرسه آقابزرگ کاشان

از ویژگی های خاص معماری این بنا که در پلان مسجد آقا بزرگ کاشان قابل بررسی است، استفاده از گنبدخانه بر روی ۸ پایه عظیم و درنتیجه آن جریان یافتن هوای خنک در فضای گنبدخانه است. همچنین گودال باغچه بنا شامل حوض بزرگ و پوشش گیاهی است که به رطوبت و طراوت فضا صحن کمک می کند. برای شناخت بهتر معماری این بنا و مطالعه جزییات و تناسبات معماری آن فایل اتوکد مسجد مدرسه آقابزرگ را دانلود کنید و مورد بررسی قرار دهید.

*** همچنین برای دانلود نقشه بناهای مهم تاریخی از معماری اسلامی ” اینجا کلیک “ کنید ***

دانلود فایل اتوکد مسجد مدرسه آقابزرگ کاشان

شامل نما ، برش و پلان مسجد آقا بزرگ

مسجد آقابزرگ ، مسجد و مدرسه‌ای بزرگ در کاشان، منسوب به ملا مهدی نراقی ملقب به آقا بزرگ است که بانی آن حاج محمدتقی خانبان و پسرش است. ساخت این بنا در نیمه قرن ۱۳هجری قمری، مقارن با سلطنت محمد شاه قاجار آغاز شد. این مدرسه دینی در بافت تاریخی کاشان و در نزدیکی آرامگاه خواجه تاج‌الدین در خیابان آقابزرگ قرار دارد و از نظر استحکام در وضع مطلوبی قرار دارد. این بنا از نمونه های موفق معماری دوره قاجار است و به راحتی و با استفاده از نقشه های اتوکد مسجد آقا برزگ می توانید این بنای تاریخی را تحلیل کنید و ویژگی های معماری نما ، برش و پلان مسجد آقا بزرگ کاشان را بهتر دریابید.

اتوکد مسجد مدرسه آقابزرگ ؛ نما ، برش و پلان مسجد آقا بزرگ کاشان DWG
اتوکد مسجد مدرسه آقابزرگ ؛ نما ، برش و پلان مسجد آقا بزرگ کاشان DWG

دانلود اتوکد مسجد مدرسه آقابزرگ

نقشه اتوکد مسجد مدرسه آقابزرگ شامل نما ، برش و پلان مسجد آقا بزرگ کاشان

برای خرید فایل اتوکد مسجد مدرسه آقابزرگ کاشان روی دکمه پرداخت و دانلود کلیک کنید.

راهنمای پرداخت و دانلود فایل

اتوکد مسجد مدرسه آقابزرگ ؛ نما ، برش و پلان مسجد آقا بزرگ کاشان DWG

فایل اتوکد مسجد مدرسه آقابزرگ ؛ نما ، برش و پلان مسجد آقا بزرگ کاشان توسط موسسه آکادمیکال ویرایش و جمع آوری شده است. این فایل قابل ویرایش و چاپ بوده و از اجزا و آبجکت های آن می توانید برای پرزانته طرح های حرفه ای و پروژه های دانشجویی خود استفاده کنید. همچنین موسسه آکادمیکال در زمینه های ذیل آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با ما تماس بگیرید.